Zdrowsze zamienniki cukru

stewia, ksylitol

Ksylitol, stewia, syrop z agawy – to substancje słodzące, które zdobywają coraz większą popularność, a tym samym motywują nas do zakupu i zaczynają gościć w naszych domach. Warto zatem zwrócić uwagę na ich działanie, zastosowanie, a także zastosowanie w dniu codziennym. Wiadomo bowiem, że nie wszystko jest dla każdego, do wszystkiego i nie w takiej samej ilości. Poniżej przedstawiamy Ci małą ściągę popularnych substancji słodzących.

KSYLITOL

Ma niski indeks glikemiczny co oznacza, że jego spożycie w minimalnym stopniu powoduje wzrost poziomu glukozy we krwi. Można go znaleźć na etykietach produktów pod oznaczeniem E967. Jest substancją naturalną, bezpieczną dla zdrowia i w związku z tym nie ma wyznaczonej dawki dopuszczalnego dziennego spożycia (ADI). Jednak zjedzenie większej ilości ksylitolu może skutkować bólem brzucha, dyskomfortem, wzdęciami, a w nadmiarze ma on nawet efekt przeczyszczający. Warto pamiętać, że z czasem nasze jelita przyzwyczajają się do ksylitolu i zaczynają tolerować większe dawki.

STEWIA

Jest bezpiecznym zamiennikiem cukru i ma korzystne działanie przy nadciśnieniu oraz cukrzycy. Nie podnosi poziomu cukru we krwi, w związku z czym może być stosowana przez diabetyków. Jest również bezpieczna dla osób chorych na fenyloketonurię. Co ważne, stewia jest rośliną, którą sami możemy wyhodować w domu.

SYROP Z AGAWY

Pomimo, iż nie wykazuje większych właściwości zdrowotnych, to przypisuje się mu korzystny wpływ w walce z podwyższonym poziomem cholesterolu we krwi. Dodatkowo cechuje go zmniejszona kaloryczność i niski indeks glikemiczny, co skutkuje nieznacznym wzrostem poziomu cukru we krwi.

Uwagą warto obdarzyć również miód manuka, który zyskał sławę dzięki swoim właściwościom prozdrowotnym. Według niektórych przyjmuje nawet miano „unikatu”,  którego z pewnością nie można mu odebrać. Jest to spowodowane procesem jego produkcji, mającej miejsce tylko przez kilka tygodni w roku, a tym samym usprawiedliwia jego cenę.

 

Autor tekstu i infografiki: Kinga Cejmer

Add a comment

*Please complete all fields correctly

Dowiedz się więcej

DIETA W LAKTACJI