DIETA INSULINOOPORNOŚĆ I CUKRZYCA

Zdiagnozowano u Ciebie insulinooporność ? Lekarz przepisał leki i zlecił dietę o niskim Indeksie glikemicznym a Ty nie wiesz „z czym to się je” ? Niestety, wizyta u internisty/diabetologa nie wystarczy, nawet jeśli zechciałaby wdrożyć Cię w temat diety w insulinooporności to z reguły ma na to za mało czasu podczas wizyty. Takie są fakty. Tutaj pojawiamy się my- Twoje dietetyczne wsparcie w leczeniu insulinooporności i zapobieganiu cukrzycy typu 2. Prawidłowo skomponowana dieta, trzymanie się pewnych zasad, mądre chudnięcie i redukcja tkanki tłuszczowej uwrażliwiają tkanki na insulinę, tym samym wyniki testu obciążenia glukozą są lepsze a i Ty czujesz się o niebo lepiej.

Obserwujemy to po swoich pacjentkach, które widzą ogromną różnicę gdy połączyły farmakologię wraz z dietą nad którą czuwa któraś z nas. Jeśli cierpisz na insulinooporność to prawdopodobnie prześledziłaś już dziesiątki stron, przeczytałaś trochę artykułów i zakupiłaś kilka książek by zgłębić swoją wiedzę. Wierzymy że z teorii jesteś niezła a co z praktyką ? Pozwól, że porozmawiamy o tym na spotkaniu. Musisz wiedzieć, że zaniedbanie tego stanu teraz, poskutkuje cukrzycą typu 2 ale Ty masz realne szanse by do tego nie dopuścić. Wyjaśnimy Ci (najprościej jak się da) jak posługiwać się tabelami produktów z indeksem glikemicznym, dlaczego nie należy za nimi ślepo podążać i pokażemy jak łączyć produkty w posiłku aby spowolnić wyrzut insuliny.

To naprawdę nie jest takie trudne. Jeśli zechcesz to któraś z nas przygotuje dla Ciebie indywidualny jadłospis dzięki któremu będziesz jeść sezonowo, smacznie, schudniesz i poprawisz wyniki badań. Czego chcieć więcej ?

 

PRZYKŁADOWY JADŁOSPIS PRZY INSULINOOPORNOŚCI

DZIEŃ 1DZIEŃ 2
ŚNIADANIE

7.00

 

Chleb pełnoziarnisty (2 kromki), pasta jajeczna, słupki papryki, trochę kiełek

 

Owsianka na wodzie z owocami
II ŚNIADANIE

10.00

Koktajl truskawkowyChleb pełnoziarnisty (1 kromka), 1 czubata łyżka hummusu czyli pasty z cieciorki (domowy lub kupny np. z Primavika), warzywa: garść pomidorków koktajlowych, 2 ogórki gruntowe

 

OBIAD

13.00

Drobiowy kotlet mielony, kasza gryczana niepalona (40 g – ugotuj), mizeriaDrobiowy kotlet mielony, kasza gryczana niepalona (40 g – ugotuj), mizeria
PODWIECZOREK

16.00

Dip jogurtowy, słupki sezonowych warzyw (1/2 kalarepy, 2 marchewki, 1 ogórek)

 

Mieszanka orzechów niesolonych (migdały, nerkowce, włoskie)- 35 g

 

KOLACJA

19.00

Sałatka z pomidorem i mozzarelląSałatka z łososiem
PAMIĘTAJ, CODZIENNIE WYPIJAJ CO NAJMNIEJ 1,5 L WODY

 

 

PRZEPISY DO JADŁOSPISU

DZIEŃ 1

Pasta jajeczna (1 porcja) 2 małe jajka, 2 łyżki serka kanapkowego, ½ łyżeczki musztardy,  sól, pieprz, szczypiorek – jajka ugotuj na twardo, obierz i posiekaj w drobną kosteczkę, wymieszaj z serkiem, musztardą, szczypiorkiem, dopraw solą i pieprzem.

Koktajl truskawkowy (1 porcja) 200 ml naturalnego kefiru/jogurtu, 1 szklanka truskawek, 2 łyżeczki otrąb, 1 łyżeczka mielonego siemienia lnianego – zmiksuj na koktajl

Drobiowy kotlet mielony (2 porcje) 300 g mięsa mielonego z indyka, 1 małe jajko, 4 łyżki otrąb + 2 łyżki do panierowania, ½ marchewki, 2 łyżki posiekanej natki pietruszki, 1 zmiażdżony ząbek czosnku, sól, pieprz, majeranek, 1-2 łyżki oleju rzepakowego. Marchewkę zetrzyj na tarce, dodaj mielone mięso, jajko, otręby, natkę, majeranek, czosnek, dopraw solą i pieprzem- wyrób masę dłonią. Uformuj kotlety (najlepiej zwilżoną dłonią) i panieruj je w otrębach. Smaż na rozgrzanej oliwie lub upiecz w piekarniku. Smażone odsącz na ręczniczku kuchennym.

Mizeria (1 porcja) dowolna ilość świeżego ogórka, 2 łyżki jogurtu naturalnego, posiekany szczypiorek, sól, pieprz do smaku

Dip jogurtowy (1 porcja) 150 g gęstego jogurtu naturalnego, 1 mały ząbek czosnku, ½ posiekanej papryczki chilli, 2 szczypty kurkumy, kilka listków posiekanej mięty, sok z cytryny, sól, świeżo mielony pieprz – wymieszaj

Sałatka z pomidorem i mozzarellą (1 porcja) 1 pomidor malinowy, 1 kulka mozzarelli, sos: 2 łyżeczki zielonego pesto, trochę wody i octu winnego. Pomidora i ser pokrój w plastry, ułóż naprzemiennie na talerzyku, sałatkę polej przygotowanym sosem.

 

DZIEŃ 2

Owsianka na wodzie z owocami (1 porcja) 5 łyżek płatków owsianych górskich, 2 łyżki gęstego jogurtu naturalnego, 1 szczypta cynamonu, 1 łyżeczka masła orzechowego, 1 łyżeczka siemienia lnianego, 1/3 banana, garstka malin, garstka borówek. Płatki ugotuj na niewielkiej ilości wody, jak zmiękną przełóż do miseczki- wymieszaj z jogurtem, cynamonem i masłem orzechowym. Na wierz owsianki wyłóż owoce, banana pokrój w plasterki, całość posyp siemieniem lnianym.

Sałatka z łososiem (1 porcja) 2 garstki mieszanki sałat, 80 g wędzonego łososia, 2 ogórki gruntowe, garstka pomidorków koktajlowych, ¼ papryki, 5 oliwek, 1 suszony pomidor, 1 łyżka oliwy z pomidorów suszonych, sok z cytryny, świeżo mielony pieprz. Warzywa dowolnie pokroić, wymieszać z sałatką i łososiem. Sałatkę skroić oliwą i sokiem z cytryny, doprawić do smaku.

 

CENNE PRZYPRAWY PRZY INSULINOOPORNOŚCI

Cynamon

Możesz go dodawać do śniadań na bazie mleka, jogurtu czy kefiru. Mielony cynamon sprawdzi się także w zupach krem z dyni czy marchewki – tu jednak pamiętaj, aby taką zupę zjeść z dodatkiem pełnoziarnistego pieczywa czy kilkoma łyżkami uprażonych pestek dyni- tym sposobem spowolnisz wchłanianie glukozy. Cynamon będzie także doskonałym dodatkiem do marynaty orientalnej. Poprawia on wrażliwość tkanek na insulinę i może przyczynić się do obniżenia stężenia glukozy na czczo (należy go jednak spożywać regularnie – 1 łyżeczka dodawana do posiłków w ciągu dnia).

Kurkuma

Jest składnikiem popularnej mieszanki przyprawy curry (sprawdzaj jednak skład takich kupnych mieszanek, aby nie było w niej dodatku cukru czy glutaminianu sodu). Kurkumę możesz także dodać do wody podczas gotowania ryżu czy kaszy- nada im pomarańczowożółtej barwy. Substancją odpowiedzialną za prozdrowotne właściwości kurkumy jest kurkumina. Jej obecność w posiłku może obniżyć wchłanianie glukozy. Przypisuje się jej także właściwości przeciwzapalne i przeciwnowotworowe.

Chilli

Ostrość papryczek bywa różna, wszystko zależy od obecności kapsaicyny. Pikantne jest zdrowe, działa bakteriobójczo ale także stymuluje organizm do produkcji endorfin, czyli hormonów szczęścia. Kapsaicyna wzmaga metabolizm w związku z czym jest środkiem pomocnym  przy odchudzaniu. Ostrych papryczek w daniach powinny unikać osoby z chorobą wrzodową. Do ostrego smaku muszą przyzwyczaić się nasze kubki smakowe, dlatego zaleca się zaczynać od spożywania mniej pikantnych potraw, z czasem zwiększając ich ostrość.