Czy z wiekiem trudniej schudnąć?

odchudzanie, dieta

CZY METABOLIZM ZWALNIA po 60-ątce?

Utarło się, że osoby, które skończyły 60 rok życia cechuje wolniejsze tempo metabolizmu. Kobiety, które zaczynają się odchudzać w wieku dojrzałym powinny liczyć się z dłuższym procesem gubienia kilogramów, bo przecież produkcja hormonów płciowych przestawia się na inne tory…

Czy tak jest naprawdę?

Najnowsze badania płynące z Duke University nieco przewracają do góry nogami naszą, dotychczasową wiedzę. Do tej pory byliśmy bowiem pewni, że najsprawniejszy metabolizm tyczy się okresu dojrzewania, a później stopniowo zwalnia. Wyniki obecnych badań pokazują, że spowolnienie tempa metabolizmu niekoniecznie musi być powiązane z wiekiem.

Najszybszy metabolizm mają niemowlęta, które w pierwszym roku życia spalają kalorie o 50% szybciej niż człowiek dorosły. Po szybkim wzroście następuje spowolnienie o około 3% każdego roku do osiągnięcia 20 roku życia. Co ciekawe nie zauważono nawet wzrostu dziennego zapotrzebowania kalorycznego u nastolatków, biorąc pod uwagę gwałtowny wzrost podczas dojrzewania.

Naukowcy odkryli także, że wydatki na energię między 20 a 50 rokiem życia były najbardziej stabilne. Dopiero po osiągnięciu 90 roku życia organizm potrzebuje około 25% mniej kcal każdego dnia.

Częściowym winowajcą może być utrata masy mięśniowej następująca naturalnie wraz z wiekiem. Dlatego tak ważna jest aktywność fizyczna i zdrowe nawyki żywieniowe na wcześniejszym etapie życia. I nie chodzi tu o katorżnicze diety i ciągłe liczenie kalorii. Tego typu rozwiązanie nie wykształci w nas zdrowych nawyków żywieniowych na przyszłe lata. Spowoduje raczej frustrację i ciągłą obawę przed tym – “Czy aby na pewno możemy sobie na to danie pozwolić?”

Komponując codzienne menu, weźmy pod uwagę nasze preferencje smakowe oraz charakter pracy, którą wykonujemy. Niech w jadłospisie nie zabraknie między innymi:

  • warzyw i owoców – im bardziej kolorowy będzie Twój talerz tym lepiej
  • pełnoziarnistych produktów zbożowych – kasze, makarony, żytnie pieczywo razowe
  • ryb, w szczególności tych morskich, bogatych w kwasy tłuszczowe omega 3
  • orzechów i ziaren typu nasiona słonecznika, dyni czy siemienia lnianego
  • roślin strączkowych w postaci past, dań jednogarnkowych czy zup z dodatkiem soczewicy, cieciorki lub fasoli

Dzięki takiemu działaniu wprowadzanie zmian będzie nie tylko łatwiejsze, ale i przyjemniejsze.

Add a comment

*Please complete all fields correctly

Dowiedz się więcej

DIETA W LAKTACJI